Cím kép

BESZOKTATÁS, BEFOGADÁS ELVEI TAGÓVODÁINKBAN

Pannka társalgókezdjük az óvodát!

 A DIFFERENCIÁLT BESZOKTATÁS, BEFOGADÁS ELVEI TAGÓVODÁINKBAN

A differenciált óvodai beszoktatás és befogadás folyamatában célunk minden szereplő lelki egészségére, biztonságára felelősséggel ügyelni, miközben arra törekszünk, hogy megteremtsük a gyermekek és szülők részéről a beszokás, a pedagógusok részéről a befogadás zökkenőmentes megvalósulásának feltételeit.

Azt valljuk, hogy az óvodai beszoktatás időtartama nem egy vagy két hét, hanem az egész első év az óvodával, a felnőttekkel, a társakkal való ismerkedésről szól. Az első évben, amikor a gyermekek többször megbetegszenek és egy-két hétig otthon maradnak, szinte minden alkalommal elölről szükséges kezdeni az óvodai beszoktatást. Tudjuk, hogy egyes gyerekeknek hosszabb időre van szükségük ahhoz, hogy érzelmileg biztonságban érezzék magukat az óvodában, ehhez pedig időt és teret adunk.

A beszoktatás rugalmasságát fenntartva, idejét és módját differenciálttá tettük. A 2024. augusztus 26-30-ig terjedő 5 napban az óvodára hangolódás jegyében szülős beszoktatást szervezünk. Ezeken az ismerkedős alkalmakon a szülő tudatos jelenléte elvárt és meghatározó. Ez azt jelenti, hogy a szülő a gyermekével közösen ismerkedik az óvodával, a pedagógusokkal. Fontos, hogy amikor csak lehet interakcióba kerüljenek a csoporthoz tartozó felnőttekkel.  A tagóvoda által megadott időintervallumokban egymást váltva, kisebb létszámú csoportokban szervezzük az óvodába való látogatásokat. Az időpontokra az ovipanel felületén 2024. augusztus 05. és augusztus 23. között lehet regisztrálni.

OVIPANEL bejelentkezés, és regisztráció a szülős beszoktatási napokra:

https://ovipanel.bp13.hu/login

Időpont foglalása a bejelentkezés után a menüsorból a befogadási időszak fül kiválasztásával lehetséges.

Ehhez kérjük szoros partneri együttműködésüket, mely valóban segíthet az új helyzet, a gyermekük életében történő változás elfogadásában.

Minden helyzetben elengedhetetlen az együttműködés, az összehangolódás a családokkal, de talán ebben az időszakban a legfontosabb erőforrás megbízni egymásban és segíteni egymást. Az őszinteség, a bizalom a szülő-óvodapedagógus között elengedhetetlen, hiszen az óvodai nevelés a családi nevelésre épül.

A szülős beszoktatás előnyei:

  • Egy gyermekre és szülőjére koncentráltabb, több figyelem jut az óvoda dolgozói részéről. Úgy szervezzük, hogy a nap nagy részében mindkét óvodapedagógus jelen legyen a csoportban, valamint a dajka néni és/vagy pedagógiai asszisztens jelenléte is meghatározó.
  • A gyermekek számára a beengedett létszám feldolgozható ingerekkel teli környezetet teremt, amelyben az ismerkedés a pedagógusokkal, a társakkal harmonikusan tud megvalósulni.
  • Az óvodai környezet felfedezése a szülővel békés körülmények között tud megvalósulni.
  • A több nap alatt nemcsak a délelőtti, hanem a délutáni rituálékban is részt tudnak venni.
  • szeptember 2-től a gyermekek átvétele folyamatosan történik a szülőktől. Javasoljuk a fokozatosságot az óvodában töltött időre vonatkozóan, fokozatosan emelve az időtartamon, természetesen a gyermekük igényeihez alkalmazkodva. Bízunk benne, hogy az elválást közös erővel tudjuk segíteni, a legtöbb gyermek az esetleges kezdeti nehézségek után jól érzi magát a közösségben, élvezi majd a kortársak társaságát, jót tesz neki az új tapasztalat és a közös élmények.

 

A BESZOKTATÁS, BEFOGADÁS FORMÁI TAGÓVODÁINKBAN

ANYÁS/SZÜLŐS BESZOKTATÁS AZ ISMERKEDŐS NAPOKON

Az anyás/szülős beszoktatás lényege, hogy a gyermek az édesanyjával vagy más családtaggal érkezik, vele marad, és minden tevékenységben közösen vesznek részt.  Fontos, hogy mindvégig ugyanaz a személy segítse a leendő óvodás beszoktatását.

Bármennyire is nehéz az anya vagy a családtag részéről az elválás, mégis azt kérjük, hogy magatartásuk ezekben a helyzetekben is sugározzon nyugalmat, biztonságot, szeretetet! Forduljanak bizalommal a pedagógusokhoz, hogy esetleges szorongásuk oldódhasson!

Rendkívül fontos, hogy a későbbiekben a reggeli elválás során ne úgy szökjön el a szülő, amikor éppen a gyermek nem veszi észre. Ajánljuk, hogy legyen egy rövid rituáléjuk a búcsúzkodásra, melyet előre megbeszélnek a gyermekkel, pl. 4 puszi és integetés után elválnak. Röviden, határozottan, de szeretettel búcsúzzanak el tőle. Megkönnyítheti az elválást egy-egy otthoni kis plüss állat bevitele az oviba, vagy alvóka, mely az otthon illatát jelenti a gyermek számára.

Beszoktatás idejére nézve is fontos a rendszeresség elve, hogy folyamatosan jöjjenek ebben az időszakban is az óvodába.

Kérjük a szülőktől, hogy tevékenyen vegyenek részt a gyermekkel közösen az óvodai környezet felfedezésében. Játszanak együtt, beszélgessenek gyermekükkel, bátorítsák őt a pedagógusokkal való kommunikációra.

A pedagógusok jelzései, tájékoztatása szerint támogassák gyermeküket a napirend eseményeinek követésében, segítsék gyermeküket a tevékenységekben.  Kiváló lehetőség ilyenkor az öltöző és a mosdó felfedezése, használata.

Ajánljuk, hogy hozzanak maguknak is váltócipőt, a csoport tisztaságának megőrzése érdekében, illetve ez egy jó lehetőség reggel a gyermekkel közös váltócipő cserére.

Akik valamilyen oknál fogva később kezdik az óvodai életet, jó, ha gyakran sétálnak el az óvodához, ezzel is „készülve” az óvodai életre! A csoportban dolgozó felnőttek neveit beszélgetés közben néha említsék meg gyermeküknek.

Ehhez nyújt segítséget az Ovifüzet, mely már az óvodába lépés előtt megteremti az érzelmi kapcsolódás, az odafordulás, a ráfigyelés lehetőségét a gyermekek, a családok számára.

 

FOKOZATOS IDEJŰ BESZOKTATÁS

A fokozatos beszoktatási módszer lényege, hogy az óvodai tartózkodás idejét növeljük. Ez az idő a gyermek viselkedésétől, közérzetétől függően rugalmasan növelhető vagy csökkenthető. Nélkülözhetetlen, hogy fogadjuk el a pedagógus tanácsait, aki kívülről látja a lehetséges megoldásokat a beszoktatás sikeressége érdekében. Ez, a szülő ott tartózkodása nélküli mód az óvodai élet első hivatalos napján lép életbe. Mit tehet addig a szülő? Rövid időtartam esetén olyan helyen vár az óvodán belül, ahol a gyermek lehetőleg nem látja. Hosszabb idő esetén az óvodán kívül tartózkodik. A pedagógusok minden esetben telefonálnak, értesítik a szülőt, ha a gyermek már türelmetlen és újra a szülővel szeretne lenni. A befogadási időszak elején (kb. 2 hét) az óvoda telefonszámát hívva szívesen adunk felvilágosítást gyermeke hogylétéről.

FOLYAMATOS IDEJŰ BESZOKTATÁS

A Köznevelési törvény lehetővé teszi, hogy szabad férőhely esetén évközben is biztosítsuk a kötelező óvodáztatást abban az esetben is, ha egy család kerületünkbe költözik és ezzel óvodát vált. Abban az esetben, ha a gyermek a harmadik életévét fél éven belül tölti be, felvétele minden esetben egyéni elbírálás alá esik, amiben az Igazgató dönt.

Ezekben az esetekben is megilleti a gyermeket a differenciált beszoktatással/befogadással járó egyéni bánásmód, annak lehetősége, hogy a gyermek minél könnyebben élje meg a környezetváltozást, az új óvodába való befogadást, beilleszkedést.

Vannak gyerekek, akik már jártak közösségbe és könnyedén veszik az új környezetbe való beszokást, számukra biztosítjuk az első naptól való benntartózkodást, ám ezúton jelezzük, hogy a sok új inger számukra is megterhelő lehet, ezért egyeztessünk a pedagógusokkal a részletekről.

Kihangsúlyozzuk, hogy a szülőkkel történő viszony soha nem korlátozódik a beszoktatás napjaira, heteire, de megalapozhatja az óvodás évekre szóló kiegyensúlyozott kapcsolatot!

 

Könyvajánló: segítő könyvek, segítő mesék

Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok

Szepes Mária: Pöttyös Panni az óvodában

Finy Petra: Az ovi-ügy

Bartos Erika: Anna és Peti: Irány az óvoda!

Kormos István: Vackor az óvodában

Doris Rübel: Óvodás lettem (Ravensburger)

Simonné Zachár Anna: Ovis leszek!?

Ovi-idő A zökkenőmentes reggeli elválásért

Pá-pá pelus! Szobatisztaság ellenállás nélkül

Pá-pá cumi! Megválás a cumitól trauma nélkül

Hami-idő A válogatós gyerekek könyve

https://ovisleszek.hu/termek/ovis-csomag-egyben/?gclid=Cj0KCQjwy9-kBhCHARIsAHpBjHgXL0HeTrlt0mqomtwAT4Cp5Y5qfn6PiIHf6oFyij4twM18g08VocAaApHUEALw_wcB

https://ovisleszek.hu/termek/teljes-konyvcsomag/?gclid=Cj0KCQjwy9-kBhCHARIsAHpBjHi_Hwt6TkIyGeF2_-m5ifzL1XLvovVWptjXDYbw8fki3bB3QEof10MaAlm8EALw_wcB

 

A DIFFERENCIÁLT BEFOGADÁSI, BESZOKTATÁSI IDŐSZAK EREDMÉNYESSÉGÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK, RÁHANGOLÓDÁST SEGÍTŐ TEVÉKENYSÉGEK

A beszoktatási időszak meghatározza a gyermekek óvodához való érzelmi kötődését, ebben a folyamatban kiemelt figyelemmel, türelemmel, megértéssel segítjük a gyermekeket. Augusztus utolsó hetében lehetőséget biztosítunk arra, hogy a gyermekek szüleikkel együtt ismerkedjenek az óvodával, jelet válasszanak, játszanak az udvaron, csoportszobában, használhatják a mosdót, így szeretnénk elérni, hogy óvodába kerüléskor már ne idegenkedjenek az új környezettől.

Segíti a gyermekek kötődését, ha az óvodapedagógusoknak lehetőségük van még a nevelési év megkezdése előtt meglátogatni a gyermekeket az otthonukban, ezért felajánljuk minden szülőnek a családlátogatás lehetőségét.

Pozitívan befolyásolja a befogadási időszakot, ha az ismerkedés előtt több alkalommal sétálnak az óvoda környékén, sokat beszélgetnek a gyermekekkel az óvodáról, de fontos, hogy mindenképp kerüljék a végleteket a beszélgetések során. Az Ovifüzet átvétele is meg tud valósulni a nyár folyamán, az óvodától kapott időpontban, figyeljék értesítésünket.

A legjobb, ha a realitás talaján maradva, a gyermekek értelmi képességeinek megfelelően készítik fel őket az óvodára. Többször el kell mondani nekik, mi fog történni velük a nap folyamán és erősíteni kell bennük, hogy mindig jönnek értük és haza viszik őket, amikor a munkájuk befejeződött. Ezt az első hetekben, nem lehet elégszer elmondani. Akinek a gyermeke cumizik, ne most az óvoda ürügyén akarja leszoktatni róla, mert ezzel csak megnehezíti a helyzetet, hiszen csak most van igazán szükség a megnyugtató, otthonra emlékeztető dolgokra: kedvenc játék, takaró, pelenka, rongyi stb. Ezek átsegítik a gyerekeket a kezdeti nehézségeken. Ez alól a bölcsődéből érkező gyermekek sem kivételek, hiszen a környezet, a társak és a felnőttek számukra is ismeretlenek lesznek.

Nagyon fontos, hogy bármennyire is nehéz az elválás, a gyerekek ezt ne érezzék, mert akkor ők is kétségbe eshetnek.

Ebben a korban a gyerekek többségének arra van szüksége, hogy az önállóságuknak teret adjunk. Néhány kisebb dologban döntést hozhatnak, és ha ezek megvalósítása nem jelent számukra veszélyt, érdemes a kipróbálásra lehetőséget adni, hogy minél több tapasztalatot szerezzenek.

Néhány praktikus dolog, amit érdemes megtanítani az óvodába készülő kicsiknek:

– WC, mosdó használat, kézmosás, kéztörlés gyakorlása

 

– Orrfújás: Nem csak akkor kerül elő, amikor beteg a gyermek, hanem amikor elsírja magát valamiért: – pl. elvették a játékát, vagy éppen hiányzik az anyukája, apukája. Érdemes az orrfújás technikáján túl azt is gyakorolni, hogy a gyerek fogja a zsebkendőt, és ő is dobja ki a szemetesbe.

 

– Valamennyire önálló étkezés: Fontos, hogy gyakorolják, megtanulják a kanállal történő étkezést, illetve, hogy a kenyeret, zsemlét, kiflit stb. harapni kell, mert nincs széttépkedve falatkákra. Étkezés közben az asztalnál kell maradni, az asztal felé fordulva kell enni. A pohárból való ivás is kívánalom a gyerekektől.

 

Öltözködés: Minél több ruhadarabot tudnak a gyermekek egyedül le-és felvenni, annál könnyebb dolguk lesz. Nem csak az átöltözésnél, hanem WC használat előtt és után is, ahol „csak” letolni-felhúzni kell a nadrágot.

 

– Nemcsak a játékoknak, hanem a ruháknak is megvan a maguk helye: Ha megszokják, hogy otthon is, az előszobafogason az ő kabátjuknak, cipőjüknek saját helye van, könnyebben megtanulják ezt az óvodában is. Többször előfordul, hogy egyforma cipője, kabátja, egyéb ruhaneműje van a gyermekeknek, ezeket nem ismerik fel, ezért fontos, hogy kezdetben minden ruhadarabban benne legyen a jelük.

 

– A körülöttünk lévő eszközök használata: pl., hogy hogyan kell kinyitni és elzárni a csapot, lenyomni a kilincset, megfogni a poharat, tányért, hogyan használjuk a szalvétát…stb.

 

– Sírás helyett próbálják elmondani a problémájukat: A szülők többsége már egy ijedt pillantásból, vagy kézmozdulatból is tudja, ha valami probléma van és tud rá reagálni. Sokat segít az együttműködésben, ha a gyermekek meg tudják fogalmazni, mi a gond. Pl.: Ne csak nyújtózzanak a polcon levő játék felé, hanem szóljanak, hogy adjuk oda, ne csak a kezünkbe adják a pólójukat, hanem kérjenek meg, hogy fordítsuk ki, vagy segítsünk felvenni. Beszéltetni kell őket, mert a verbális kommunikáció nélkül nehéz az együttműködést megtanítani a gyerekeknek.

Az ismerkedős napokon a szülő (nagyszülő) jelenléte biztonságot ad a gyermekeknek az új környezet elfogadásához, közben ők is megismerik az óvoda belső életét, a gyerekek napirendjét, tevékenységeit, szokásokat. Mi is ismerkedünk a családokkal, meghallgatjuk a legfontosabb információkat a gyerekről, válaszolunk a felmerülő kérdésekre. A beszélgetések és családlátogatások során közelebb kerülhetünk hozzájuk. Az év közben érkezőknek is lehetőséget adunk az ismerkedésre, fokozatos beszoktatásra. Alkalmazkodunk a gyermekek szokásaihoz (napközbeni cumizás, étkezési szokások…stb.), ezzel is megkönnyítve számukra az óvodában való tartózkodást. Beilleszkedésüket segítjük azzal, hogy behozhatják számukra kedves játékaikat vagy az elalváshoz nélkülözhetetlen tárgyaikat.

A napirendi szokások, az azonos tevékenységek ismétlődése segíti időérzéküket, növeli biztonságérzetüket.

A legfontosabb, hogy a gyermekek biztonságban érezzék magukat az óvodában és kialakuljon egy érzelmi kötődés a gyerekek, az óvodapedagógusok, a pedagógiai asszisztens és a dajka néni között.

 

A beszoktatással kapcsolatos gyakori kérdések

 

A beszoktatásnál azoknak a szülőknek is mindenképp jelen kell lenniük, akiknek a gyermeke már bölcsődébe is járt?

Az anyás/szülős beszoktatási ismerkedés választása egy lehetőség, mindenkit arra bíztatunk, hogy gyermeke személyiségének ismeretében válassza ki a pedagógusokkal közösen azt a fokozatossági formát, ami a sikeres beilleszkedést támogatja.

– A nagyszülők is részt vehetnek a beszoktatásban?

Igen, javasoljuk, hogy ez előre legyen megbeszélve a gyermekkel és a beszoktatási időszakot akkor végig a nagyszülő koordinálja.

– Reggel mikor hozhatják, és délután mikor jöhetnek a gyermekért?

Az Egyesített Óvoda házirendjében kérjük, hogy lehetőleg 8 óráig, a folyamatos reggeliztetés miatt legkésőbb 8.30-ig érkezzenek be az óvodába a gyermekek. A szülőknek 9 óráig van lehetőségük gyermekük személyes bekísérésére, a gyermeknek pedig a tízórai elfogyasztására. Javasoljuk, hogy 10 óránál többet ne tartózkodjon bent a gyermekük, mert az már megterhelő lehet számára. A gyermekek óvodába érkezésekor, és távozáskor, a gyermeket kísérők száma, nem haladhatja meg a két főt.

Az ügyeleti rendet a nyitvatartási időhöz igazítva a szülői értekezleten ismertetik a tagóvoda-vezetők.

– Ha a gyermek, délután nem alszik, játszhat-e amíg a többiek alszanak?

A gyermekek optimális fejlődése, idegrendszeri érése csak akkor lehet zavartalan, ha a napjaik egy meghatározott napirend szerint zajlanak és kellő mennyiségű és minőségű alvást biztosítunk számukra mind napközben, mind éjszaka. A rendszeres, kiegyensúlyozott délutáni alvás hozzájárul a minőségi éjszakai alváshoz, napközben pedig elkerülhetők a túlfáradásból adódó hiszti-rohamok és a nyűgösség. Természetesen az egyéni igények különbözőek lehetnek, melyekre az óvodapedagógusok alakítanak ki szokásokat, szabályokat a pihenőidőre vonatkozóan.

– Cumit hozhatnak-e az óvodába?

Igen, vannak olyan gyerekek, akik napközben is ragaszkodnak a cumihoz. A szülőkkel együttműködve idővel csökkenteni szeretnénk a cumival töltött időszakot, de ezt sohasem erőszakosan vagy hirtelen tesszük. Szem előtt tartjuk azonban, hogy beszéd és étkezés közben ne használja a gyermek sem az óvodában, sem otthon, amiben Önök szülők a partnereink.

– Ha a gyermek nem szobatiszta, van-e lehetőség a pelenkázásra?

Az óvodapedagógusaink türelemmel és elfogadással tudják kezelni az egészséges gyerekek érési ritmusa közötti természetes különbségeket, és a beszokási időszak során az esetek nagy többségében spontán megoldódik a WC-re szoktatás. Vagyis, hacsak nincs valami szervi vagy idegrendszeri eltérés, a legtöbb gyerek a közösség hatására hetek alatt szobatisztává válik. Az óvodában nem használunk pelenkázót, ezért a nadrágpelenkát részesítjük előnyben, de mindenképpen több váltás fehérneműt kérünk biztosítani, hisz a közös célunk, hogy mihamarabb teljes biztonsággal szobatisztává váljon a gyermek.

– Mennyit hiányozhat a gyermek, a szülő mennyi hiányzást igazolhat?

Tény, hogy ha a gyermek az óvodai foglalkozásról távol marad, mulasztását igazolnia kell. A beteg gyermek, az orvos által meghatározott időszakban nem látogathatja az óvodát. Azt, hogy a gyermek ismét egészséges és látogathatja az intézményt, orvosnak kell igazolnia. Amennyiben nem betegség miatt van távol a gyermek (családi program, egyéb), a csoportos óvodapedagógusnál legkésőbb a hiányzást megelőző napon jelezni kell írásban a távolmaradás időpontját. Arra vonatkozóan, hogy mennyit hiányozhat a gyermek nincs előírás, ám egy nevelési évben, ha igazolatlanul 5 napnál többet mulaszt, akkor a tagóvoda vezetőnek értesítési kötelezettsége van a szülők, a gyermekjóléti szolgálat és a gyámhatóság felé.

 

AZ EGYESÍTETT ÓVODA TÁRGYI FELTÉTELEI A TAGÓVODÁKBAN

A kiemelkedő személyi feltételeink mellett nagy hangsúlyt fektetünk az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges tárgyi környezetre. Pedagógiai programunk megvalósításakor a tárgyi, környezeti feltételek megfelelőségének elérése elsődleges szempontunk.

Gyermekük óvodába érkezésére az óvodai környezetet előkészítjük a gyermekek életkori sajátosságainak, pszichés és testi igényeinek megfelelően.

Ehhez biztosítjuk még a következő tárgyi feltételeket:

  • ágyneműhuzat, lepedő
  • törölköző
  • tisztasági szerek, mint szalvéta, folyékony szappan, WC papír, papírzsebkendő
  • fogkefe, fogkrém

 

Az Egyesített Óvoda tagintézményeiben, a fenntartó, a XIII. Kerületi Önkormányzat ingyenes biztosítja minden óvodás gyermek számára a mindennapos fogyasztáshoz a gyümölcsöt és zöldséget. A program bevezetése segíti a kerületben élő óvodáskorú gyermekek esélyegyenlőségének megteremtését és az egészséges életmódra nevelés megvalósulását.

A zökkenőmentes óvodakezdéshez kérjük:

  • Váltócipő vagy szandál
  • Váltás ruha, fehérneműk, zoknik
  • Benti kényelmes ruha
  • Kinti, udvari, kényelmes, időjárásnak megfelelő ruházat
  • Kinti cipő
  • Igény szerint kispárna + huzat

 

Kérjük, hogy munkánk megsegítése érdekében a felsoroltakat már az első nap hozzák magukkal!

 

Bízunk benne, hogy összefoglaló anyagunkkal segítségére vagyunk, hogy gyermeke mihamarabb örömmel járjon az Egyesített Óvoda valamelyik tagintézményébe. Nagyon fontos, hogy fogalmazzák meg igényeiket, szükségleteiket, merjenek segítséget kérni kollégáinktól, munkatársaink készséggel állnak az Önök rendelkezésére!

 

Örömteli óvodai éveket kívánunk!

Az Egyesített Óvoda munkatársai