Gönczöl Beáta óvodapedagógus (Egyesített Óvoda – Meséskert Tagóvoda) írása a 2025. évi szakmai kiadványunkból
„Az a feladatunk, hogy a gyermek környezetében olyan hatást fejtsünk ki, hogy egészen a gondolatokba és érzületekbe menően a jót, az igazat, a szépet és a bölcset utánozó lénnyé lehessen.” (Rudolf Steiner)
Az óvodás gyermekeket körülvevő környezet meghatározó szerepet játszik a gyermekek fejlődésében. A tanulási környezet az a hely, ahol a tanulás, az ismeretek elsajátítása megtörténik. Ám az óvodában ez egy komplexebb fogalom, amely nemcsak azt a fizikai helyet jelenti, ahol a tudásátadás megtörténik, de ide tartozik a fejlődés elősegítésének, és a szocializációnak minden formája is. Szükséges tehát, hogy az óvodai csoportszobát úgy alakítsuk ki a mai kor óvodásainak, hogy az megfeleljen a folyamatosan változó, új impulzust igénylő szükségleteiknek, valamint a gyermeki jóllét biztosított legyen az inklúzió alapelveit érvényesítve, így egy időben és térben biztosíthatóvá váljon a különböző képességű és viselkedésű gyermekek együttnevelése, harmonikus fejlődése.
A csoportszoba elrendezése és hangulata kiemelkedő része a pedagógiai környezetnek. Csoportomban mindig az a cél, hogy az összkép legyen: harmonikus, érzelmileg biztonságot és nyugalmat árasztó. Kialakítása legyen kíváncsiságot keltő, ösztönző és rugalmasan változtatható; a bútorok mellett is átlátható és akadálymentes; a játékok elrendezése logikusan csoportosított, inspiráló; a környezet ingergazdag és minden érzékszervet stimuláló; mozgásfejlődést elősegítő, társas, és elcsendesedésre is helyet biztosító. A csoportszoba hangulatát nagyban befolyásolja annak változatos és színes díszítése, amely az óvodapedagógusi kreatívitásból fakad.
A saját csoportom berendezésekor, párommal együtt, mindig tudatosan és esztétikusan igyekszem kialakítani egy fiúsabb és egy lányosabb játszó részt is. A fiús részen helyet kapnak az építő játékok és a járművek; a lányos részen a babakonyha, öltöztetők, fodrászos és orvosi kellékek. Az asztalok közelében helyezzük el az asztali játékokat, pl. puzzle, párosító és számoló játékok, továbbá kialakítunk egy kézműves részt, ahol szabadon lehet kreatívkodni a nap folyamán, valamint lehetőség van az elkészített művek tárolására is. Fontos, hogy helyet kapjon egy „nyugi-sarok” is a szobában, ahol lehet olvasni, pihenni. A természetsarok alkalmat ad az aktuális évszak kapcsán beszélgetésekre, megfigyelésekre. Emellett szükség van egy mozgás-kuckóra is, ahol a felgyülemlett energiák levezethetők. Az óvodai oktatásban a tanulási környezet részét képezik a modern technikai és infokommunikációs eszközök is, ezért használunk időnként laptopot, hangszórót, JBL fejhallgatót és szükség szerint zajszűrő fülest is. A csoportszobai játékok és eszközök mellett sokszor használunk saját készítésű (olykor újrahasznosított megoldással kialakított), vagy az internetről letölthető fejlesztő eszközöket, feladatlapokat.
A pedagógiai környezet szerves részét képezi a csoportszobában együtt dolgozó felnőttek személyisége, érzelmi világa és jellemzői. Fontos a szeretetteljes, nyitott, befogadó és rugalmas szemlélet; a csapatmunkára, az állandó tanulásra és az innoviációra való képesség; a változatos kommunikációs stratégiák kialakítása, a rugalmas konfliktuskezelés, és a szülőkhöz való pozitív hozzáállás, empatikus segítőkészség, valamint a személyes példamutatás. A gyermekek fejlődését segíti a személyes kötődés és az őszinte bizalom kialakulása elmélyülése. Számomra kiemelten fontos a mindennapi tanulás részeként a fenntarthatóságra nevelés, így naponta szóba kerül a folyamatos vízfogyasztás fontossága; a takarékosság és a pazarlás fogalma; a tudatos energiafelhasználásra nevelés. A legnagyobb öröm, amikor csoportom tagjai már egymást figyelmeztetik a mosdóban a takarékos vízhasználatra.
A pedagógiai környezethez tartozik, hogy mindig személyre szabott tanulási stratégiákat alkalmazunk. Mivel minden gyermek fejlődése eltérő ütemű, így a gyermekeket mindig egyénre szabottan és differenciáltan támogatjuk a tanulási folyamatban; önmagukhoz mérten értékeljük és fejlesztjük. Kiemeljük és megerősítjük erősségeiket, ezáltal növeljük önbizalmukat, ami segíti gyengébb területeik fejlesztését is. Kimondottan élvezik a gyerekek, amikor spontán és közösen játszunk, beszélgetünk vagy tevékenykedünk velük. Ilyenkor születnek a legkreatívabb ötletek és alakulnak ki a legőszintébb beszélgetések is.
Az eltérő fejlődésű és különleges bánásmódot igénylő gyermekek számára alkalmazunk a csoportszobában napirendi kártyákat, folyamatábrákat, játékválasztót, esetenként timert is. Ez számukra nagy segítséget jelent, de még a tipikus fejlődésű gyermekek is szívesen követik ezeket a vizuális megsegítésre alkalmas eszközöket.
A szülők támogatására is alkalmazunk segítő eszközöket, például a kiscsoport elején kihívást jelentett a szülőknek az óvodába érkezéskori feladatok, vagy a gyermekek öltöztetésének sorrendje, ezért készítettünk infografikai képeket, amelyek érkezéskor az öltözőben segítették a szülőket és a gyermekeket az aktuális feladataik elvégzésében.
A csoportszobai tevékenységek szervezése és megvalósítása is a tanulási környezet eleme. Kiemelten fontosnak tartom a csoportomban az önálló tapasztalatszerzést, az egyéni megfigyelést, kísérletezést, kipróbálást, ezért igyekszem minél több ilyen kooperatív tevékenység biztosítására. A gyermekek számára mindig elérhetők a kreativitás megéléséhez szükség vizuális (ceruzák, zsírkréták, rajzlapok, ragasztók, ollók, anyagdarabok), a dramatizálásra (szerepjáték kellékek: tűzoltó sapka, kendő, szoknya, táskák), valamint a fizikai aktivitás levezetésére alkalmas eszközök (trambulin, szobabicikli, lépegető). A gyermekek érdeklődésének és kreativitásának megfelelően, rugalmasan igyekszem teret adni az egyéni kezdeményezéseknek, ötleteknek, mind a vizuális, a játék és a mozgás tevékenységekben. A csoportba járó gyermekek játékának folyamatos megfigyelése alapján frissítésre, cserére kerülnek nevelési év közben is a játék-, és fejlesztő eszközök, ezzel alkalmazkodunk az egyéni igényeikhez, fenntartjuk és fokozzuk az érdeklődésüket.
Szintén elengedhetetlen része a pedagógiai környezetnek a közösségi nevelés, ahol a gyermekek megtanulnak egymásra figyelni, kompromisszumokat kötni, közösen és párban játszani, és osztozni a felnőttek figyelmén. Az otthoni szabályok mellé új szabályok és szokások épülnek be a napirendjükbe, például a délelőtti gyümölcsevés, vagy a délutáni meseolvasás és alvás. A gyermekek személyiségfejlődésének fontos mérföldköve az óvodai beilleszkedés időszaka. Kinyílik számukra a világ, kilépnek a zárt, családi rendszerből, új kapcsolatokat alakítanak ki, amely hatással van későbbi önállóságukra, érzelmi kiegyensúlyozottságukra és nyitottságukra.
Prof. Dr. Gyarmathy Éva az MTA Közoktatásfejlesztési és kutatási projektjének keretein belül foglalkozik a mai oktatási rendszerben megjelenő tanulási környezettel, annak hibáival és fejlesztési lehetőségeivel. A Tapasztalat Alapú Tudás publikációjában azt hangsúlyozza, hogy a tanulás az élményalapú, tapasztalati tanulással kell elinduljon, és a gyermekeket partnerként kell kezelni a folyamatban. Így várható el az együttműködés, és így válik közös céllá a fejlődés is. A pedagógus szerepe, hogy segítse a gyermekek fejlődését, az egyéni igényeket, sajátosságokat figyelembe véve; megfelelően és rugalmasan alakítva a kereteket és az aktuális tevékenységeket. A kereteket tehát mindig az óvodapedagógus adja, de tartalommal a gyerekekkel együtt tölti meg a tevékenységeket. Ehhez kiválóan ismernie kell a gyermekek kognitív, emocionális, motivációs és szociális jellemzőit, testi adottságait, és egy tevékenységre állandóan nyitott környezetet kell kialakítani a csoportszobában. Én igyekszem az óvodai életben erre törekedni, és a gyermekektől mindennap tanulni!
Internetes források:
Módszerkocka – Tanulásmódszertan és tehetségtámogatás, Tanulási környezet https://modszerkocka.hu/tanulasi-kornyezet/ (utolsó megtekintés: 2024.12.15)
Motiváló tanulási környezet – 1. rész https://kooplab.hu/motivalo-tanulasi-kornyezet/ (utolsó megtekintés: 2024.12.15.)
Gyarmathy Éva, Kökényesi Imre (2022) tapasztalat Alapú tudás I. TaniTani Online, https://www.tani-tani.info/tapasztalat_alapu_tudas_i