Cím kép

Inklúzió

Inklúzió a Varázsliget Tagóvodában

Intézményünkben az Egyesített Óvoda saját alkalmazásában álló
gyógypedagógus segíti munkánkat a mindennapokban.

A tagintézmények mindegyikében kiemelt feladat, az alapító okiratban megjelölt diagnózisok
valamelyikével rendelkező, sajátos nevelési igényű gyermekek inkluzív szemléletű befogadása.

A gyógypedagógus feladatai:

-A segítő/ támogató eszközök elkészítése; alkalmazásuk megtanítása az érintett gyermekek, és a velük foglalkozó óvodapedagógusok, pedagógiai asszisztensek számára.
– A gyógypedagógus mindennapos óvodai tevékenységek során segíti a kiemelt figyelmet igénylő gyerekek beilleszkedését a csoportokban.

– Az egyéni, speciális igények és szükségletek folyamatos nyomon követésével biztosítja, hogy az adott gyermek minden segítő eszközt, támogatást megkapjon az óvodai életbe történő hatékony és sikeres beilleszkedéshez.

– Az óvodapedagógusok részére szakmai és módszertani segítséget, támogatást nyújt, hogy az érintett gyermekeket minél sikeresebben be tudják vonni a közös tevékenységekbe, foglalkozásokba.

A sikeres integráció meghatározó eleme, hogy a szülők/családok is minél pontosabb és részletesebb információkkal rendelkezzenek gyermekük fejlődésével kapcsolatban. A hozzánk járó óvodások esetében ezt a feladatot is segíti gyógypedagógusunk a Prizma EGYMI szakemberivel együttműködve. Támogatja óvodapedagógusainkat a szülőkkel való segítő kapcsolat kialakításában.

Az inkluzív nevelés megvalósulásában egyenrangú partnerként, természetes résztvevőként van jelen a gyógypedagógus az óvodai élet mindennapjaiban.

A Varázsliget Tagóvoda alapító okiratban foglalt ellátási feladata azon gyermek befogadása, aki a Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakvéleménye alapján:

– testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd

 – a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.
[Kt. 121.§ (1) 29.]

Ezen gyermekek számára a törvény által előírt speciális komplex gyógypedagógiai fejlesztésről a XIII. kerületi PRIZMA EGYMI utazó gyógypedagógusai gondoskodnak, egyéni fejlesztési terv alapján. A fenntartó önkormányzat és az Egyesített Óvoda személyi feltételként biztosít pedagógiai asszisztenseket, akiknek kiemelt feladata a sajátos nevelési igényű gyermekek csoportba történő beilleszkedésének segítése.

Az inkluzív óvodai nevelés előnyei

A sajátos nevelési igényű gyermekek számára:

– természetes közegben tanulják a társak magatartás mintáit, szokásait az együtt tevékenykedés, a kölcsönös kommunikáció, a mindennapi szituációk során

– a többi gyermeket követve jobban fejlődik önállóságuk, a gyermekközösség erősíti a sajátos nevelési igényű gyerekek önbizalmát

– megtanulják elfogadni és elfogadtatni másságukat

– a szocializáció abban a természetes közegben zajlik, amelyben későbbi életük során is élni fognak

– a közösségben reálisabban tudják bemérni sajátosságaikat, jobban fejlődik önismeretük

A többi gyermek számára:

– megtanulják elfogadni az egyéni különbségeket

– érzékenyebbé, kifinomultabbá válik kommunikációjuk

– megtanulnak odafigyelni másokra, megtanulják a másikat tiszteletben tartó segítés formáit, technikáit

– megismerik a másságot, megtanulják annak megértését, elfogadását