Inklúzió a Varázsliget Tagóvodában
Intézményünkben az Egyesített Óvoda saját alkalmazásában álló
gyógypedagógus segíti munkánkat a mindennapokban.
A tagintézmények mindegyikében kiemelt feladat, az alapító okiratban megjelölt diagnózisok
valamelyikével rendelkező, sajátos nevelési igényű gyermekek inkluzív szemléletű befogadása.
A gyógypedagógus feladatai:
-A segítő/ támogató eszközök elkészítése; alkalmazásuk megtanítása az érintett gyermekek, és a velük foglalkozó óvodapedagógusok, pedagógiai asszisztensek számára.
– A gyógypedagógus mindennapos óvodai tevékenységek során segíti a kiemelt figyelmet igénylő gyerekek beilleszkedését a csoportokban.
– Az egyéni, speciális igények és szükségletek folyamatos nyomon követésével biztosítja, hogy az adott gyermek minden segítő eszközt, támogatást megkapjon az óvodai életbe történő hatékony és sikeres beilleszkedéshez.
– Az óvodapedagógusok részére szakmai és módszertani segítséget, támogatást nyújt, hogy az érintett gyermekeket minél sikeresebben be tudják vonni a közös tevékenységekbe, foglalkozásokba.
A sikeres integráció meghatározó eleme, hogy a szülők/családok is minél pontosabb és részletesebb információkkal rendelkezzenek gyermekük fejlődésével kapcsolatban. A hozzánk járó óvodások esetében ezt a feladatot is segíti gyógypedagógusunk a Prizma EGYMI szakemberivel együttműködve. Támogatja óvodapedagógusainkat a szülőkkel való segítő kapcsolat kialakításában.
Az inkluzív nevelés megvalósulásában egyenrangú partnerként, természetes résztvevőként van jelen a gyógypedagógus az óvodai élet mindennapjaiban.
A Varázsliget Tagóvoda alapító okiratban foglalt ellátási feladata azon gyermek befogadása, aki a Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakvéleménye alapján:
– testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd
– a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.
[Kt. 121.§ (1) 29.]
Ezen gyermekek számára a törvény által előírt speciális komplex gyógypedagógiai fejlesztésről a XIII. kerületi PRIZMA EGYMI utazó gyógypedagógusai gondoskodnak, egyéni fejlesztési terv alapján. A fenntartó önkormányzat és az Egyesített Óvoda személyi feltételként biztosít pedagógiai asszisztenseket, akiknek kiemelt feladata a sajátos nevelési igényű gyermekek csoportba történő beilleszkedésének segítése.
Az inkluzív óvodai nevelés előnyei
A sajátos nevelési igényű gyermekek számára:
– természetes közegben tanulják a társak magatartás mintáit, szokásait az együtt tevékenykedés, a kölcsönös kommunikáció, a mindennapi szituációk során
– a többi gyermeket követve jobban fejlődik önállóságuk, a gyermekközösség erősíti a sajátos nevelési igényű gyerekek önbizalmát
– megtanulják elfogadni és elfogadtatni másságukat
– a szocializáció abban a természetes közegben zajlik, amelyben későbbi életük során is élni fognak
– a közösségben reálisabban tudják bemérni sajátosságaikat, jobban fejlődik önismeretük
A többi gyermek számára:
– megtanulják elfogadni az egyéni különbségeket
– érzékenyebbé, kifinomultabbá válik kommunikációjuk
– megtanulnak odafigyelni másokra, megtanulják a másikat tiszteletben tartó segítés formáit, technikáit
– megismerik a másságot, megtanulják annak megértését, elfogadását
