Cím kép

Integráció

Integráció a Varázsliget Tagóvodában

Intézményünkben az Egyesített Óvoda saját alkalmazásában álló
gyógypedagógus segíti munkánkat a mindennapokban.

A tagintézmények mindegyikében kiemelt feladat, az alapító okiratban megjelölt diagnózisok
valamelyikével rendelkező, sajátos nevelési igényű gyermekek inkluzív szemléletű befogadása.

A kijelölt tagóvodákban – így a Varázsligetben is – az autizmus spektrum zavarral diagnosztizált gyermekek integrációja is megvalósul. Az autizmussal élő gyermekek fejlődése három területen tér el normál fejlődésmenetű társaikhoz képest. Ezek a szociális, a kommunikációs képességek, valamint a rugalmas gondolkodás/tevékenységszervezés.
Ennek megfelelően sikeres integrációjuk megvalósításához feltétlenül szükséges:

a protetikus – térben és időben strukturált – környezet kialakítása;

az alternatív kommunikációs eszközök használatának megtanítása;

a tájékozódást, a tevékenység végrehajtást megsegítő vizuális támogatás alkalmazása.

A gyógypedagógus feladata a segítő/ támogató eszközök elkészítése; alkalmazásuk megtanítása az érintett gyermekek, és a velük foglalkozó óvodapedagógusok, pedagógiai asszisztensek számára.
A mindennapos óvodai tevékenységek során segíti az autizmussal élő gyermekek beilleszkedését a csoportokban. Az egyéni, speciális igények és szükségletek folyamatos nyomon követésével biztosítja, hogy az adott gyermek minden segítő eszközt, támogatást megkapjon az óvodai életbe történő hatékony és sikeres beilleszkedéshez.

Az óvodapedagógusok részére szakmai és módszertani segítséget, támogatást nyújt, hogy az érintett gyermekeket minél sikeresebben be tudják vonni a közös tevékenységekbe, foglalkozásokba.
Ha egy adott gyermek képességfejlődésének üteme indokolja, egyéni foglalkozás keretében autizmus specifikus fejlesztést végez.

A sikeres integráció meghatározó eleme, hogy a szülők/családok is minél pontosabb és részletesebb információkkal rendelkezzenek gyermekük fejlődésével kapcsolatban. Az autizmussal élő óvodások esetében ezt a feladatot is segíti gyógypedagógusunk a Prizma EGYMI szakemberivel együttműködve. Támogatja óvodapedagógusainkat a szülőkkel való segítő kapcsolat kialakításában.

Szakmai koordinátorként a kijelölt tagóvodákon kívül, a többi intézményben is segíti
kollégáink munkáját eseti konzultáció, tanácsadás keretében.

Az inkluzív nevelés megvalósulásában egyenrangú partnerként, természetes résztvevőként van jelen a gyógypedagógus az óvodai élet mindennapjaiban.

 

A XIII. kerületi tagóvodákkal együttműködve a Varázsliget Tagóvoda is integráló intézmény.

Alapító okiratban foglalt ellátási feladata azon gyermek befogadása, aki a Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakvéleménye alapján:

testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd

 a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.
[Kt. 121.§ (1) 29.]

Alapító Okiratunk alapján fogadunk autizmus spektrum zavarral élő, ép intellektusú gyermekeket óvodai csoportjainkba. A gyermekek számára a törvény által előírt speciális komplex gyógypedagógiai fejlesztésről a XIII. kerületi PRIZMA EGYMI utazó gyógypedagógusai gondoskodnak, egyéni fejlesztési terv alapján. A fenntartó önkormányzat és az Egyesített Óvoda személyi feltételként biztosít pedagógiai asszisztenseket, akiknek elsődleges, kiemelt feladata az integrációban nevelt, speciális nevelési igényű gyermekek csoportba történő beilleszkedésének elősegítése.

2017 szeptemberétől az Egyesített Óvoda alkalmazásában álló gyógypedagógus segíti tagóvodánkban az autizmus spektrum zavarral élő gyermekek ellátását. Az ő vezetésével működik tagóvodánkban az Integrációs szakmai műhely, melynek tagjai az óvodapedagógusok és az ő munkájukat segítő pedagógiai asszisztensek.

Célunk

Az inkluzív nevelés megvalósulásának érdekében az utazó gyógypedagógusok segítségével, protetikus környezetet kialakítása az érintett gyermekek számára. Ennek részeként speciális módszerek, eszközök bevezetése azokban a csoportokban, amelyekben autizmus spektrum zavarral élő gyermekek együtt nevelése történik
(napirendi kártyák, pihenő sarok, PECS, munkaasztal, folyamatábrák).

Az alkalmazotti közösség befogadó szemléletének alakítása. A speciális fejlesztési, nevelési módszerek, eszközök alkalmazásában ismereteik bővítése.

Az integrált óvodai nevelés előnyei

A sajátos nevelési igényű gyermekek számára:

természetes közegben tanulják a társak magatartás mintáit, szokásait az együtt tevékenykedés, a kölcsönös kommunikáció, a mindennapi szituációk során

a többi gyermeket követve jobban fejlődik önállóságuk, a gyermekközösség erősíti a sajátos nevelési igényű gyerekek önbizalmát

megtanulják elfogadni és elfogadtatni másságukat

a szocializáció abban a természetes közegben zajlik, amelyben későbbi életük során is élni fognak

a közösségben reálisabban tudják bemérni sajátosságaikat, jobban fejlődik önismeretük

A többi gyermek számára:

megtanulják elfogadni az egyéni különbségeket

érzékenyebbé, kifinomultabbá válik kommunikációjuk

megtanulnak odafigyelni másokra, megtanulják a másikat tiszteletben tartó segítés formáit, technikáit

megismerik a másságot, megtanulják annak megértését, elfogadását