Cím kép

HÍREK - Szemlő-hegyi barlangban jártunk

  Nagycsoportosainkkal a Szemlő-hegyi barlangot látogattuk meg. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert óvodánktól könnyedén megközelíthető BKK járatokkal. Az időjárás is nekünk kedvezett, mert bár nem volt meleg, de ragyogóan sütött a nap, így a hűvös levegő is kellemesebbnek tűnt számunkra.
A barlanghoz érve egy gyors csoportkép erejéig összeálltunk, hogy elküldjük a szülőknek facebook csoportunkba megnyugtatásképpen a fotót, “megérkeztünk ” felirattal.
A barlangba érve egy kedves hölgy fogadott minket, röviden ismertette a szabályokat, majd a gyermekek nyelvén, érthetően kommunikálva mutatta meg nekünk a csodálatos kőzetképződményeket. Végig vezetett minket a barlang összes járatán. Megismerkedhettünk a kőzetek fantázia elnevezéseivel úgy mint banya-kő ( amely a barlang logójában is megtalálható, a barlang jelképe ) borsókő, lemezes kőzet, karfiol kő, valamint a tű foka. Megcsodálhattuk a barlang virágos kertjét, mely olyan csodálatos kőzetekből áll, mintha valóban egy kertbe pillantanánk be, ahol a virágok nyiladoznak. Megtekintettünk egy 40 méter magas járatot, ahol a barlangászok a mai napig gyakorlatoznak, valamint ott is vizsgáznak. Menet közben időnként a fejünkre cseppent egy-egy vízcsepp, mely természetes jelenség, szabad szemmel is látható, hogyan gyűlnek össze a vízcseppek a kőzetek végein, láthattuk, hogyan cseppenek le azok. Megtapasztaltuk a barlang akusztikáját is, Chopin Tavasz keringőjére tehettünk egy önálló sétát a barlang egyik folyosóján. Lenyűgöző látványt és érzést adott a gyerekeknek a komolyzenei élmény közben csodálni a képződményeket. Mindenki tátott szájjal figyelt, a hangzás pedig elvarázsolta őket. Mintha a fülünkben lett volna a hangszóró. A sok tudásanyag mellett egy fantasztikus zenei élményt is kaptunk. A túránk legvégén körbe álltunk, megfogtuk egymás kezét, és egy pillanatra megtapasztalhattuk, milyen az, amikor nincsenek mesterséges fények egy barlangban. Az orrunk hegyéig sem láttunk egy pár másodpercig, amíg a fények kialudtak.
Végezetül volt időnk egy kis játékra is a barlang kiállító termében, ahol a gyerekek méretéhez igazított kis járatok vannak megépítve kipróbálásra. Izgatottan, önfeledten bujkálhattak, csúszhattak, mászhattak, mint az igazi barlangászok.
A hazafelé utunk is fegyelmezett volt. A közlekedés szabályait szigorúan követve, figyelmesen közlekednek gyermekeink. Büszkén mondhatjuk, hogy nagycsoportosaink ebben a helyzetben is az elvártnak megfelelően teljesítettek.
   S hogy az élményszerzés mennyi lehetőségével gazdagodtak a gyerekek?
A kirándulások, a közös élmények a közösségi szocializációt erősítik. Páros interakcióban, fegyelmezetten tudnak már közlekedni – szabálytudat alakulása. Tudástartalmat szereztek a barlang keletkezéséről, a kőzetek kialakulásáról, a barlangászok cselekedeteiről – külső világ tevékeny megismerésére nevelés. Új szavakkal bővült a szókincsük – anyanyelvi nevelés.
Megfigyelhettük mely kőzetek a legmagasabbak, melyek a legkisebbek; melyek az idősebbek, melyek a fiatalabbak, hogy a 4 millió éves az már a “nagyon sok” – matematikai tartalmú tapasztalatszerzés. Chopin Tavasz keringője komolyzenei élménnyel szolgált – zene szeretetére nevelés. Tartósabb lesz a figyelmük, fejlődik monotónia tűrésük, megfigyelőképességük. Séták alkalmával ügyesedik a nagymozgásuk.
Hosszan folytathatnánk a felsorolást, hogy egy egyszerű élményszerzéssel mennyi kognitív képességet fejlesztünk észrevétlen. A gyermekek pedig kipirultan, mosolygós arccal, ma is gazdagabban térhettek vissza óvodánkba.
Razbórák