Ünnepek, hagyományok
Projekt-hetek
Időpontja:
Állatok világnapja: október 4.
Márton nap: november 11.
Advent: advent idején
Télűző, Farsang: február vége
Víz világnapja: március 22.
Föld világnapja: április 22.
Madarak, fák napja: május 10.
Formája: zártkörű
Öltözet: benti ruházat
Előkészület, ráhangolódás:
- Team létrehozása, feladatok megbeszélése, elosztása.
- Projektterv részletes csoportonkénti kidolgozása.
- Szülők tájékoztatása a projekt céljairól, feladatairól, bevonásuk a szervezésbe, lebonyolításba.
- Gyűjtőmunkák: képek, könyvek, fotók, egyéb eszközök beszerzése.
- Séták, kirándulások szervezése, érdeklődés felkeltése.
- Projekttémához igazodó dekoráció készítése.
Módja:
- Változatos, életkorukhoz igazodó tevékenységek, feladatok játékok szerevezése.
- Ismeretek bővítése sokrétű tapasztalással.
- Mozgásos tevékenységek: zene, torna, játékos mozgások, versenyek szervezése, akadálypálya kialakítása.
- Elkészült alkotásokból kiállítás rendezése.
- Mobilitás hét:
Ovilimpia:
A sportesemény színes, változatos mozgásos feladatokat, sportversenyeket kínál egész héten gyermekeink számára.
A hét végén a bírók értékelik a csapatokat, éremmel jutalmazzák a kitartó gyermekeket, valamint kupát kap a programon részt vevő összes csoport.
Mikulás:
Időpontja: december 1. hete, délelőtt
Formája: zártkörű
Öltözet: szép ruha
Előkészület, ráhangolódás:
– mesék, versek tanulása
– teremdíszek készítése, dekorálás
– ajándékcsomag készítése (szülők támogatásával)
Módja:
– Mikulás-váró műsor szervezése.
– A Mikulás a saját csoportjában adja át minden gyermeknek az ajándékot.
– A tanult énekek, versek, mondókák előadásával köszöntik a gyermekek a Mikulást.
Advent – karácsonyi készülődés
Gyerekekkel:
Időpontja: karácsonyt megelőző négy hét, délelőtt
Formája: zártkörű
Öltözet: benti ruha
Előkészület, ráhangolódás:
- adventi hagyományok ápolása (adventi naptár, adventi koszorú)
- díszek készítése, terem dekorálása
Módja:
- Adventi koszurú készítése.
- A gyermekek ajándékot készítenek a szülőknek az óvónők segítségével.
Farsang:
Időpontja: február második fele, egész nap
Formája: zárt körű
Öltözet: a szülők által biztosított jelmez
Előkészület, ráhangolódás:
– hagyományok megismertetése, felelevenítése
– farsangi díszek, álarc készítése, teremdíszítés
– versek, dalok tanulása
Módja:
– Délelőtt folyamán a gyerekek a jelmezeikben jönnek a csoportba.
– Közös játékokat, versenyeket szervezünk nekik.
– Zenés mulatsággal, tánccal búcsúztatjuk a telet.
– Reggeli után ünnepi asztalt terítünk és a szülők által biztosított süteményekből, italokból kínáljuk őket.
Március 15.-i megemlékezés:
Időpontja: Március 14.
Formája: zártkörű
Öltözet: hétköznapi ruha
Előkészület, ráhangolódás:
– Játékidőben zászlófestés /kiscsoport/, kard- csákóhajtogatás /középső csoport/, kokárda készítés vágással-ragasztással /nagycsoport/.
– Beszélgetés az ünnepről. (Mit, miért ünnepelünk?) pl. Petőfi Sándor: Nemzeti dalának első versszakát elmondjuk, néhány toborzó-dalt elénekelünk /Esik eső karikára…, Kossuth Lajos azt üzente…/
– Segédanyag: Ünnepek, ünnepélyek ; Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok c. könyvek
Módja: Megemlékezés, beszélgetés
Húsvét:
Időpontja: Húsvét időszakában, délelőtt
Formája: zártkörű
Öltözet: tetszés szerinti ruha
Előkészület, ráhangolódás:
– mesék, versek, mondókák tanulása, hallgatása
– húsvéti népszokások felelevenítése ( tojásfestés, barkadíszítés, locsolkodás stb.)
– húsvéti díszek készítése, teremdíszítés
Módja:
– A szülők bevonásával ajándékot / ajándékcsomagot készítünk a gyerekek számára.
– Az óvónők a csoportban kialakított hagyományoknak megfelelően eldugják a csomagokat (csoportszobában vagy udvaron), melyeket a gyerekek megkeresnek.
– Húsvét utáni kedden a fiúk meglocsolják a lányokat: – ehhez locsolóverset tanítunk, illetve a lányok apró kis ajándékokkal köszönik meg a locsolást (csoki-drazsé, apró csoki-tojás )
Anyák napja
Időpontja: május első vasárnapja előtti péntek délután
Formája: nyitott
Öltözet: benti ruházat
Előkészület, ráhangolódás:
– Egy életkori sajátosságoknak megfelelő anyák napi köszöntő vers tanulása
– A gyermekek ajándékot készítenek az édesanyjuknak, nagymamáknak ( felméri a nagymamák számát ).
– Aznap az édesanya, és ha lehetséges a nagymama/nagymamák jöjjön/jöjjenek délután a gyermekért.
– Teremdíszítés virágokkal. A bejárhoz legközelebbi asztal megterítése, az ajándékok esztétikus elhelyezése rajta
Módja:
– Aznap délután bent csendes játéktevékenységet folytatnak a gyermekek az édesanyjuk érkezéséig.
– Az érkező szülőt a gyermeke a terített asztalhoz vezeti és hellyel kínálja.
– Több édesanya egyidejű érkezése esetén valamennyi édesanya leülhet az asztalhoz.
– Az óvónő segítségével az ajándékukat kiválasztják.
– A gyermek az édesanyja, nagymamája felé fordulva, szükség esetén diszkrét óvónői segítséggel a tanult verset elmondja (a versmondás lényege a személyes hangvétel, ha többen vannak, nem kell várakozni) és átadja ajándékot az édesanyjának, nagymamájának, majd elbúcsúznak.
Évzáró, Nagyok búcsúztatása
Időpontja: május második fele, délután
Formája: nyitott
Öltözet: szép ruha
Előkészület, ráhangolódás:
– csoportszoba v. terasz díszítése, esetleges jelmezek készítése
Módja:
– Az ünnepélyt délután szervezzük. A szülők jelenlétében közös élményszerző, táncos, játékos délutánt tartunk.
Madarak, fák napja:
Időpontja: május vége, június eleje
Formája: nyitott, ún. „szülős kirándulás”
Öltözet: kényelmes, praktikus
Előkészület, ráhangolódás:
– beszélgetés a madarakról, természetről, a természetvédelemről
– szervezés, igény szerint külön busz rendelése, hideg-étkezés megszervezése,
– baleset-megelőzés szabályainak ismertetése, elsősegélycsomag összeállítása,
– szülők tájékoztatása ( úti cél, gyülekezés helye, ideje stb. )
Módja:
– A csoportonként kialakított szokások alapján az óvónők kirándulást szerveznek korcsoporttól függően egész vagy fél napra, külön busszal vagy egyéb közlekedéssel. Igény szerint szülőkkel együtt, hétköznap vagy hétvégén.
Vizafogó nap:
Időpontja: júniusban, péntek 800-1200-ig
Formája: nyitott, nevelés nélküli munkanap
Öltözet: tetszés szerint
Előkészület, ráhangolódás:
– szórólapok elkészítése
– szponzorok keresése
– szülők invitálása a részvételre
– leendő kiscsoportosok meghívása
– eszközök beszerzése, előkészítése
Módja:
– A délelőtt folyamán folyamatosan érkeznek a gyerekek szülői kísérettel és vesznek részt a programokon tetszés szerint.
– Az óvónők és dajkák különféle programokat szerveznek és biztosítanak a gyermekeknek:
-kézműves tevékenység
-arcfestés
-„játszóház”
-sportversenyek
-játékvásár, zsákbamacska
Egyéb: pattogatott kukorica, büfé, Vizafogó-stand.
Külső szakemberek és szponzorok támogatásával:
-játékos frissítő torna
-zene-kuckó
-üdítő, lufi