Kedves Szülők!
Mozgásfejlesztés = sikeres fejlődés. Tapasztalatunk alapján minden gyermek fejlesztését mozgásának felmérésével és az eredmények birtokában a terápia, a fejlesztés irányánakkijelölésével kell kezdenünk. Ezek után tudunk majd változást elérni a többi területen (beszéd, gondolkodás, összerendezettség, stb.). Szeretnénk a cikk megosztásával segíteni, hogy mi is az az Alapozó Terápia, mely ezt a felmérést és után a aterápiát is jelentheti az arra rászoruló gyerkeke számára.
Mivel foglalkozik az Alapozó Terápia?
Komplex, mozgásfejlesztésen alapuló (u.n. motoszenzoros típusú) idegrendszer fejlesztő terápia, mely során a gyermekeknél újraindítjuk az emberi fejlődéstani mozgássorozatot, mintegy még egyszer “belökve” az agy fejlődésbeli lehetőségét és a gyereket a terápia során igen magas fokú mozgásügyességig juttatjuk el.
Ezzel a mozgásfejlesztési gyakorlatsorral hatunk az emberi agyban a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is. A terápia során a mozgásalapot kiegészítjük fejlesztő pedagógiai módszerekkel (idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés-fejlesztés, stb.) ezzel tesszük teljessé.
A fejlesztés/terápia alapja a fejlődéstani- és nagymozgások, egyensúly illetve a rugalmasság. Ezt egészítik ki a ritmus, a finommotorika, a szerialitás (sorrendiség), a keresztmozgások gyakorlatai. A fejlesztést/terápiát minden esetben felmérés előzi meg.
forrás: http://www.alapozoterapiak.com
Kiknek javasolt a terápia?
Ez a terápia hatásos (5-16 éves korig):
- Óvodás nagycsoportos (5 éven felüli) gyermekeknek, akiknél mozgás-ügyetlenség áll fenn, kialakulatlan a kézdominanciájuk, vagy kimutatható diszlexiaveszélyeztetettségük.
- Óvodás nagycsoportos gyermekeknek, akiknél a nagymozgások és finommozgások ügyetlensége figyelhető meg.
- Óvodás korú nagycsoportos gyermekeknek, akiknél súlyos beszédfejlődési zavar áll vagy állt fenn: megkésett beszédfejlődés, nehezen kezelhető beszédprodukciós zavarok, esetleg diszfázia gyanúja.
- Iskolás korú diszlexiás gyermekeknek.
- Iskolás korú diszgráfiás gyermekeknek az írás alaki oldalának javítására.
- ADHD-ban szenvedő gyerekeknek részint, ha diszlexiásak, mert a két rendellenesség ölelkezik egymással (a ADHD-ban szenvedő gyermekek egy része diszlexiás is, a diszlexiás gyermekek egy része ADHD-ban szenved). ADHD-ban szenvedő gyermekek szűk csoportjának, ha biztos az organikus érintettség a kórelőzményben – oxigénhiány, kiszáradás, gyulladás, stb.
- Hatékonynak bizonyulhat az értelmileg enyhén fogyatékos /tanulásban akadályozott/ gyerekeknél, sokszor egyéni, később kiscsoportos terápiában.
- Kiemelkedően hatékony a fejlesztés pszeudodebilitás (ál-értelmi fogyatékosság) esetén.
- Olyan autisztikus tüneteket mutató, de nem autista gyermekeknél, ahol a tünetek hátterében bármikori agyi oxigénhiány, sérülés áll.
- Autista gyermekeknél a mozgásügyességen javíthat, nem specifikusabb, mint bármely mozgásjavító módszer /kivéve a HRG vízi rendszerét, mely ezeknél hatásosabb/
Milyen hatások várhatóak a terápia alkalmazása során?
A csecsemőkori mozgásmintáktól indulva a fejlődéstani nagymozgásokon, a rugalmasságon, az egyensúlyon keresztül fejleszti az idegrendszert, melyet speciális gimnasztikával alapoz meg, majd igen magas fokra emeli a mozgásügyességet / mozgáskoordinációt. Eközben fejleszti a finommotorikát, a szem-kéz koordinációt, és erősíti vagy megválasztatja a kéz (szem, láb) dominanciát. Befolyásolja az anyanyelvi készséget, az olvasás technikai készségét, elősegíti a gyermeki idegrendszer érési folyamatait (egészében értelmileg akadályozottak esetében is hatásos).
Ezen feladatsorokhoz társítja a fejlesztőpedagógia gyakorlatait, illetve az informatikai blokkot fejlesztő gyakorlatokat: tér, idő, emlékezet, beszédészlelés, beszédértés, jobb-bal, testismeret, ritmus, szemmozgások stb. fejlesztését.
A legújabb fejlesztésben nagy szerepet kapnak a homloklebenyt fejlesztő gyakorlatok, mely lebenyt az agy Főparancsnokának is hívhatjuk.
Az alapozó terápia közvetlen hatásai:
- Beindítja a megkésett beszédfejlődést,
- beindítja a rajzkészség igen erős fejlődését óvodásoknál,
- erősen segíti a dyslaliák, a paraláliák esetén a logopédiai munkát, a beszédhangok automatizálódását, beépülését,
- a technikai diszlexia esetén megkönnyíti az olvasást, főleg az olvasás gyorsasága nő, ezáltal a szövegértés is javul,
- a féltekei dominancia helyes megválasztása esetében igen erősen javítja az anyanyelvi készséget dominancia-problémás gyerekeknél,
- a fejlődési dyspraxia esetén a mozgástervezés megjavul,
- mindig javítja a mozgáskoordinációt.
forrás: Gergely Anikó Alapozó mozgásterapeuta