A Napsugár Tagóvoda, mint „Zöld Óvoda”
Intézményünk 2019 végén nyerte el első alkalommal a „Zöld Óvoda” címet, mely jó lehetőséget adott, a további szemléletformáláshoz, újabb környezettudatos célok kitűzéséhez, eléréséhez. Pedagógusaink rendkívül fontosnak tartják, hogy a gyerekek az óvodában nap, mint nap megtapasztalják és megérezzék az őket körül ölelő természet védelmét, környezetük, egészségük megóvását.
Óvodánkban a nevelő munkánk során, a szabad játékba, a különböző napi tevékenységekbe ágyazva mutatjuk meg a gyermekeknek, mi az, amivel már ők is hozzájárulhatnak környezetük védelméhez.
A tudatos „zöld szemlélet” kialakításához jó alkalmat adnak a tervezett témahetek, projektek, élményszerző séták, szabadba tervezett környezetismereti tevékenységek, megfigyelések, kirándulások, közösségi ünnepek.
A csoportszobákban és az udvaron is kialakítottuk a szelektív hulladékgyűjtés lehetőségét, a papír, műanyag, kommunális hulladék különválasztásával.
A vizuális nevelés során is gyakorta készítenek a gyerekek hulladékanyag újrahasznosítása mellett szebbnél, szebb alkotásokat, mellyel jó példát adhatunk számukra. Ilyenkor otthoni gyűjtőmunka mellett a szülőket, családokat is bevonjuk a felhasznált alapanyag (tojástartók, konzervdobozok, petpalackok, műanyag flakonok, stb.) biztosítására.
Az udvarunkon a „Kékbolygó Alapítvány” pályázati programjának keretében fűszernövényekből kialakított, lépcsős elrendezésű magaságyás található, ahol minden csoport figyelemmel kísérheti, gondozhatja az ott fejlődő növényeket. A közvetlen tapasztalatszerzés mellett a gyerekek új ismereteket szerezhetnek, meglévő tudásukat bővíthetik ezáltal.
A „Zöld Óvoda” pályázati vállalásunk része a minden ősszel megrendezett „Márton napi felvonulás”, melyen az összes csoport részt vesz. Itt a készített lámpások minden esetben az újrahasznosítás jegyében készülnek.
Illetve másik fontos eseményünk a télbúcsúztató, hagyományápoló közösségi „Kiszebáb égetés”, mely szintén fontos esemény a gyerekek óvodai életében.
A különböző jeles napokon (Víz, Föld, Madarak és Fák világnapja, stb.) megemlékezünk a gyerekekkel ezek jelentőségéről. A téma kapcsán rajz- és kreatív pályázatot hirdetünk, mellyel újra bevonhatóak a családok a gyerekekkel való közös alkotó munkába. A produktumok hulladékanyagokból készülnek, így alapozva meg a környezettudatos magatartás kialakulását, elmélyítését.
Fontosnak tartjuk óvodapedagógusaink folyamatos tapasztalat- és ötletcseréjét, kölcsönös vélemények megosztását, a környezet-és egészségtudatos pályázatokon, továbbképzéseken való aktív részvételt.
Egy pedagógusunk részt vett az „Állat-, környezetvédelemre és fenntarthatóságra nevelés a Zoo Ovi Programmal” nevű akkreditált képzésen, illetve az „Energiaovi – klíma-és energiatudatos online programján”. Az itt szerzett tapasztalatokat, módszertani segédanyagot jól be tudjuk építeni óvodánk mindennapi nevelőmunkájába.
Intézményünk tavaly pályázat során egy oktató „KRESZ pálya” eszközcsaládot nyert, melyet, aktívan használunk a környezetismereti tevékenységekbe beépítve a kültéri és beltéri foglalkozások során. Illetve idén részt vettünk az Európai Mobilitási Hét „Klímabarát közlekedés mindenkiért!” című országos pályázatán, ahol óvodánk Különdíjat hozott el.
Távlati céljaink közt szerepel, hogy a gyerekek minél tudatosabban figyeljenek környezetükre, természeti erőforrásainkat mértékkel használják.
„Zöld Óvoda” révén szeretnénk megszerezni a „Madárbarát Óvoda” címet, bevezetni a komposztálást udvarunkon, madárlest kialakítani az óvoda kertjében.
Pedagógusaink gondos és környezettudatos nevelőmunkája révén a gyerekek számára megmutatni a jövő „zöld” útját.
Vigh Szilvia