SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYEREKEK ÓVODAI NEVELÉSE
Az alábbi linken értékes információkat találnak az integrációról:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=6098322103529254&set=pcb.6098322873529177
Az integráció szükségessége
A 3-7 éves korú gyermekek fejlődési sajátossága, hogy a megtapasztalt események, történések, közösségi és egyéni élmények kihatnak a későbbi társadalmi szemléletük alakulására. Ezért nagyon fontos, hogy már ebben a korai életszakaszban megtapasztalják társaik különbözőségeit. A tapasztalatok feldolgozása megfelelő pedagógiai módszerekkel segítve alakul ki.
Alapító Okiratunkban történt módosítás alapján, további feladattal bővült alaptevékenységünk, mely szerint:
Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése, ellátása, a testi, érzékszervi, beszédfogyatékos, autista/autisztikus, nevelési és tanulási folyamatban akadályozott, valamint a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenességével küzdő gyermekek, akik szakértői és rehabilitációs bizottság véleménye alapján integráltan nevelhetők.
Az Ő fejlesztésüket az utazó gyógypedagógus végzi, mi a gyermekek szocializálását, a közösséghez szoktatásukat, befogadásukat próbáljuk elősegíteni. Az egyenlő esélyek megvalósulásának alapfeltétele, hogy olyanná kell formálni a befogadó közeget, hogy a gyermek jól tudjon benne fejlődni, és már gyermekkorban megtalálja helyét a társadalomban.
Célunk: A harmonikus, nyugodt, biztonságérzetet adó óvodai környezet, az esélyegyenlőség, a fejlődés biztosítása elősegítése, életkörülményeik javítása. A 3-7 éves integrálható gyermekek normál óvodai nevelés során – a részükre folyamatosan és elégségesen biztosított speciális fejlesztés mellett – gyermeki jogaikat is gyakorolva szociálisan, értelmileg, érzelmileg iskolai életre éretté váljanak. Adjon mind az ép, mind a SNI gyermekek számára lehetőséget, egymás megismerésére, elfogadására, és az esetleges egymással való kommunikációra, így alapozva meg a későbbi társadalmi integrációt.
Kiemelt célunk elősegíteni e gyermekek alkalmazkodó készségének, akaraterejének, önállóságának, érzelmi életének fejlődését. Az inkluzív szemlélettel a különbözőséget elfogadó viselkedés és magatartás alakítása a gyermekközösségben, ezen belül különösen a tolerancia, türelem, megértés, figyelmesség, segítőkészség, empátiás készségek alakítása. Együttműködés a családdal, személyi (utazó gyógypedagógus, logopédus, pszichológus) és tárgyi feltételek, különösen a nagymozgások fejlesztését, lateralitást, téri tájékozódást, beszédészlelés és megértés fejlesztését, gondolkodást fejlesztő játékok, eszközök biztosítása. A habilitációs tevékenységünket team-munkában kialakított és szervezett folyamatban valósítjuk meg. A team munkában a gyógypedagógus, a gyermeket nevelő óvónők és dajkák vesznek részt. Habilitációs, rehabilitációs célú fejlesztő terápiás programjaink jellemzően az óvodai pedagógiai programba, így a napi óvodai életbe beágyazottan valósulnak meg, a gyermekek szakvéleményben foglalt valós igényeihez igazodóan, a gyógypedagógus közreműködésével.
A beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek (BTMN) szűrését a Szakszolgálat végzi óvodapedagógusaink, vagy a szülő kérésére. Fejlesztésüket a fejlesztőpedagógusunk végzi helyben.
Az integrált nevelés-oktatás előnyei a sajátos nevelési igényű gyermek szempontjából:
- Megtanulja, hogy ő más
- Konfliktuskezelő stratégiákat sajátít el
- Megtanul harcolni
- Megsokszorozott szociális kölcsönhatások érik
- Társadalmilag elfogadott magatartás-repertoárt sajátít el
- Fejlődik az alkalmazkodó képessége
- Szocializációja magasabb szintet ér el
Az ép gyermek szempontjából:
- Beépül a másság tapasztalata
- Kialakulnak morális értékek (empátia, segítőkészség, tolerancia)