Cím kép

HÍREK - Iskolaérettség. Menjen vagy maradjon?

Iskolaérettség. Ki dönti el?

Az új iskolaérettségi törvény sok mindent megváltoztatott. Míg korábban a gyermeket jól ismerő óvó néni a szülővel közösen dönthetett az iskolába lépésről vagy a további óvodai év szükségességéről,  2020-tól olyan új rendszert vezettek be, amelyben az iskolaérettség megítélésének felelősségét az Oktatási Hivatal kapta meg, mivel ők csak papírok alapján ismerik a gyereket, így a szülőkre több nehézség és nagyobb felelősség hárul, ha szeretnék a gyermek érdekében a legjobb döntést meghozni.

Ha az óvodában maradás mellett szeretnének érvelni, akkor szülőknek  kérvényt kell benyújtani az Oktatási Hivatal felé, érdemes minél több olyan dokumentumot beszerezni, ami a gyermek iskolaéretlenségét alátámasztja.

Az iskolaérettség fogalma

Szem előtt kell tartani, hogy a gyermek fejlődése szempontjából rendkívül fontos, hogy éretten kerüljön iskolába, különben folyamatos kudarcélményeknek lesz kitéve. Az érettség nem csupán az értelmi képességek fejlettségét jelenti, hanem összetett dolog: szükséges az érzelmi és szociális érettség, a fejlett beszéd és beszédértés, mozgáskoordináció, alkalmazkodóképesség, szabálykövetés, monotóniatűrés.

Az iskolaérettség fogalma alatt, alkalmasságot értünk. Nem azonos az okossággal, vagy az intelligenciával. Azt vizsgálják, hogy a gyermek képes lesz-e megfelelni bizonyos alkalmazkodási követelményeknek, tud-e majd az iskolában meghatározott szabályok szerint viselkedni – képes-e elválasztani egymástól a játékot és a feladatot, nyugodtan ülni, kivárni, együttműködni a tanítóval.

Menjen vagy maradjon?

A táblázat segítséget nyújthat ahhoz, hogy megfontoltan, objektíven nézve gyermekünket jó döntést hozzunk.

 

Menjen Maradjon
Testi fejlődés 120-130 cm, 20-23 kg, elindult a fogváltás (megfelelő csontosodás), kialakult a kézdominancia nincs 20 kg, nem indult meg a fogváltás, testi felépítése gyengébb, alvásigénye nagy (igényli a délutáni alvást), kézdominancia még nem alakult ki
Mozgás elemi mozgása összerendezett, ceruzafogása jó (megfelelő izomzat), fejlett a könyök és a csukló finommozgása, egyensúlyérzéke jó (fejlett idegrendszer) ceruzafogása nem jó, görcsös vagy laza, nem képes a betartani a megbeszélt vonalhatárokat, rajzai kezdetlegesek
Figyelem képes figyelni 25-30 percet egy tevékenységre, ami nem TV vagy számítógép figyelme könnyen elterelődik, nem köti le min. 15 percig egy tevékenység, hosszabb ideig nem tud egyhelyben ülni
Fegyelem, szabályok képes türelmesen meghallgatni másokat, megfelelően tűri a kudarcot, kitartó, feladattudata kialakult, bizalommal fordul a felnőttek felé,  egy érzékszerven nyert információt átfordítani képes egy másikra (pl.: mesét lerajzol) feladattudata fejletlen, türelmetlen, a játék szabályait, nehezen tartja be, feladattudata nem megfelelő (félbehagyja, amit elkezd)
Egyéb készségek, képességek el tudja magát helyezni térben időben, bal-jobb irányokat ismeri, használja a névutókat, ismeri a hét napjait és az évszakokat, felismeri az azonos alakokat, színeket, formákat nehézkesen tájékozódik térben és időben, keveri a napokat-napszakokat, évszakokat, nehezen jegyez meg memoritereket, kortársaival nehezebben teremt kapcsolatot, akaratával nehezen birkózik meg

 

Az általános iskolai tanulmányok megkezdése a gyermekek 15–30%-ánál nem zavartalan.

Az új környezet, a többnyire magas osztálylétszám, a 45 perces irányított tanórák folyamatos figyelmet, gyors beilleszkedési készséget, érett önkontrollt és feladattudatot, a széles körű befogadó és kifejező nyelvi készség mellett a gondolkozási folyamatok megfelelő szintjét, valamint a jól koordinált nagy- és finommozgások meglétét igénylik.

A nagycsoportban minden óvodában iskolaérettségi vizsgálatot végeznek. De sajnos hiába történik alapos iskola-előkészítés az nem minden gyermek számára eredményez megfelelő tudást. 

Iskolaelőkészítés, fejlesztés

A Videokos Iskolaelőkészítő oldalán található feladatlapok, tevékenységek úgy lettek összeállítva, hogy komplett fejlesztőprogramnak feleljen meg, amelyek otthon elvégezhetőek, könnyen és eredményesen használhatóak.
A nagycsoportosok számára összeállított anyag, amely kifejezetten az első osztályban szükséges képességek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, videóval követhető a magyarázat és a megvalósítás.

Feladattípusok:

  • online fejlesztőjátékok
  • iskola-előkészítős feladatlapok videós magyarázattal
  • csipeszes fejlesztőjátékok videós magyarázattal
  • lapozgató fejlesztőjátékok videós magyarázattal
  • kivágós, ragasztós fejlesztőlapok videós magyarázattal

A feladatsorok a mai gyermek igényeihez alkalmazkodó, változatos és sokszínű tevékenységet kínálnak.

Néhány feladatlap megoldását követően tágabb képet kapsz gyermeked felkészültségéről, érettségéről. Kiderül számodra, hogy mely területen lehet esetleg elmaradása.

Forrás: https://videokos.hu/iskolaerettseg/?fbclid=IwAR2L1JdiQ-VdUWY6TwuGvvgo1hV8fobyyBNuaZqHCd6ULNZK8QpcG8wpols