Iskolaérettség. Ki dönti el?
Az új iskolaérettségi törvény sok mindent megváltoztatott. Míg korábban a gyermeket jól ismerő óvó néni a szülővel közösen dönthetett az iskolába lépésről vagy a további óvodai év szükségességéről, 2020-tól olyan új rendszert vezettek be, amelyben az iskolaérettség megítélésének felelősségét az Oktatási Hivatal kapta meg, mivel ők csak papírok alapján ismerik a gyereket, így a szülőkre több nehézség és nagyobb felelősség hárul, ha szeretnék a gyermek érdekében a legjobb döntést meghozni.
Ha az óvodában maradás mellett szeretnének érvelni, akkor szülőknek kérvényt kell benyújtani az Oktatási Hivatal felé, érdemes minél több olyan dokumentumot beszerezni, ami a gyermek iskolaéretlenségét alátámasztja.
Az iskolaérettség fogalma
Szem előtt kell tartani, hogy a gyermek fejlődése szempontjából rendkívül fontos, hogy éretten kerüljön iskolába, különben folyamatos kudarcélményeknek lesz kitéve. Az érettség nem csupán az értelmi képességek fejlettségét jelenti, hanem összetett dolog: szükséges az érzelmi és szociális érettség, a fejlett beszéd és beszédértés, mozgáskoordináció, alkalmazkodóképesség, szabálykövetés, monotóniatűrés.
Az iskolaérettség fogalma alatt, alkalmasságot értünk. Nem azonos az okossággal, vagy az intelligenciával. Azt vizsgálják, hogy a gyermek képes lesz-e megfelelni bizonyos alkalmazkodási követelményeknek, tud-e majd az iskolában meghatározott szabályok szerint viselkedni – képes-e elválasztani egymástól a játékot és a feladatot, nyugodtan ülni, kivárni, együttműködni a tanítóval.
Menjen vagy maradjon?
A táblázat segítséget nyújthat ahhoz, hogy megfontoltan, objektíven nézve gyermekünket jó döntést hozzunk.
Menjen | Maradjon | |
Testi fejlődés | 120-130 cm, 20-23 kg, elindult a fogváltás (megfelelő csontosodás), kialakult a kézdominancia | nincs 20 kg, nem indult meg a fogváltás, testi felépítése gyengébb, alvásigénye nagy (igényli a délutáni alvást), kézdominancia még nem alakult ki |
Mozgás | elemi mozgása összerendezett, ceruzafogása jó (megfelelő izomzat), fejlett a könyök és a csukló finommozgása, egyensúlyérzéke jó (fejlett idegrendszer) | ceruzafogása nem jó, görcsös vagy laza, nem képes a betartani a megbeszélt vonalhatárokat, rajzai kezdetlegesek |
Figyelem | képes figyelni 25-30 percet egy tevékenységre, ami nem TV vagy számítógép | figyelme könnyen elterelődik, nem köti le min. 15 percig egy tevékenység, hosszabb ideig nem tud egyhelyben ülni |
Fegyelem, szabályok | képes türelmesen meghallgatni másokat, megfelelően tűri a kudarcot, kitartó, feladattudata kialakult, bizalommal fordul a felnőttek felé, egy érzékszerven nyert információt átfordítani képes egy másikra (pl.: mesét lerajzol) | feladattudata fejletlen, türelmetlen, a játék szabályait, nehezen tartja be, feladattudata nem megfelelő (félbehagyja, amit elkezd) |
Egyéb készségek, képességek | el tudja magát helyezni térben időben, bal-jobb irányokat ismeri, használja a névutókat, ismeri a hét napjait és az évszakokat, felismeri az azonos alakokat, színeket, formákat | nehézkesen tájékozódik térben és időben, keveri a napokat-napszakokat, évszakokat, nehezen jegyez meg memoritereket, kortársaival nehezebben teremt kapcsolatot, akaratával nehezen birkózik meg |
Az általános iskolai tanulmányok megkezdése a gyermekek 15–30%-ánál nem zavartalan.
Az új környezet, a többnyire magas osztálylétszám, a 45 perces irányított tanórák folyamatos figyelmet, gyors beilleszkedési készséget, érett önkontrollt és feladattudatot, a széles körű befogadó és kifejező nyelvi készség mellett a gondolkozási folyamatok megfelelő szintjét, valamint a jól koordinált nagy- és finommozgások meglétét igénylik.
A nagycsoportban minden óvodában iskolaérettségi vizsgálatot végeznek. De sajnos hiába történik alapos iskola-előkészítés az nem minden gyermek számára eredményez megfelelő tudást.
Iskolaelőkészítés, fejlesztés
A Videokos Iskolaelőkészítő oldalán található feladatlapok, tevékenységek úgy lettek összeállítva, hogy komplett fejlesztőprogramnak feleljen meg, amelyek otthon elvégezhetőek, könnyen és eredményesen használhatóak.
A nagycsoportosok számára összeállított anyag, amely kifejezetten az első osztályban szükséges képességek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, videóval követhető a magyarázat és a megvalósítás.
Feladattípusok:
- online fejlesztőjátékok
- iskola-előkészítős feladatlapok videós magyarázattal
- csipeszes fejlesztőjátékok videós magyarázattal
- lapozgató fejlesztőjátékok videós magyarázattal
- kivágós, ragasztós fejlesztőlapok videós magyarázattal
A feladatsorok a mai gyermek igényeihez alkalmazkodó, változatos és sokszínű tevékenységet kínálnak.
Néhány feladatlap megoldását követően tágabb képet kapsz gyermeked felkészültségéről, érettségéről. Kiderül számodra, hogy mely területen lehet esetleg elmaradása.