Nagyon fontos, hogy egy iskolába készülő gyereknek ne legyen beilleszkedési vagy magatartási nehézsége, hiszen e kettő jelentősen meghatározza, hogyan teljesít majd a tanórákon, illetve azt is, hogy örömmel megy-e iskolába.
„Egy elsősnek nem olvasnia, számolnia és írnia kell tudni a szeptemberben, de azt meg kell tudnia mondani, hogy hol lakik, hogy hívják a szüleit, valamint azt is, éppen melyik évszakban járunk, amikor a suli elkezdődik” – mondja Juhász Emőke, a Tarnamérai Általános Iskola tanítója, aki segítségünkre volt abban, hogy összegyűjtsük, melyek azok az alapvető képességek és készségek, amelyekkel egy első osztályosnak rendelkeznie kell.
A szociális érettség a legárulkodóbb jel
„Általában azok a szülők a legbizonytalanabbak azzal kapcsolatban, hogy mit kellene tudnia az iskolakezdésre egy óvodásnak, akiknek a gyermeke nyári születésű, hiszen ezek a kicsik épphogy betöltik a hatodik életévüket, amikor elkezdődik a tanév” – mondja a pedagógus, aki szerint az ilyen bizonytalan szülők könnyen és gyorsan képet kaphatnának arról, hogy gyermekük megfelel-e az iskolaérettségnek, ha minderről érdeklődnének az óvodában. Így azonnal kiderülhet, hogy az adott kisfiú vagy kislány rendelkezik-e az egyik legfontosabb kritériummal, ami nem más, mint a szociális érettség. Ezt pedig abból lehet leszűrni, hogy vannak-e a gyermeknek barátai, hogyan viselkedik közösségben, kezdeményező vagy csak megfigyelő, illetve, ha konfliktusba keveredik, akkor abban az esetben mitévő lesz.
Legyen teherbíró és koordinált
Fontos, hogy egy iskolaérett gyermek fizikálisan is megfelelően fejlett legyen, ami azt jelenti például, hogy teste arányosan fejlett, hiszen így lesz teherbíró. Van kialakult dominanciája, vagyis egyértelmű, hogy a gyerek jobb- vagy balkezes; az úgynevezett nagymozgásokban, például a szökdelésben vagy a karmozdulatokban koordinált, illetve fejlett a finommotorikája.
EZ UTÓBBI AZT JELENTI, HOGY A CSUKLÓ, A VÁLLAK ÉS AZ UJJAK MOZGÁSA ALKALMAS KELL, HOGY LEGYEN A CERUZA HELYES HASZNÁLATÁRA, DE EZT SEGÍTI A VÉGTAGOK EGYMÁSTÓL FÜGGETLEN MOZGÁSA IS.
Tudjon koncentrálni és érthetően kommunikálni
A testi mellett nagyon hangsúlyos szerepe van a kognitív, vagyis az értelmi fejlettségnek. Ez könnyen leszűrhető abból, hogy például tisztában van-e a számokkal, logikusan gondolkodik-e, tudja-e, hogy mi a különbség a több és a kevesebb között, mit jelent, hogy valami ugyanannyi, tudjon húszig számolni, a pálcikákkal vagy korongokkal illusztrált összeadásokat és kivonásokat meg tudja oldani az ötös számkörben.
Ami a nyelvi fejlettséget illeti, fontos, hogy az anyanyelvén érthetően, folyamatosan kommunikáljon, képek alapján pedig összefüggő mondatokat alkosson.
Egy iskolába készülő óvodástól már elvárható, hogy képes legyen koncentrálni, és ha a figyelmét mégis valami elterelné, akkor visszaterelhető legyen a feladathoz.
CÉLSZERŰ TOVÁBBÁ, HOGY A MEMÓRIÁJA MEGBÍZHATÓ LEGYEN, AMI AZT JELENTI, HOGY EGY MEGTEKINTETT KÉP RÉSZLETEIT FEL TUDJA IDÉZNI, A RÖVIDEBB MONDATOKAT PEDIG VISSZA TUDJA MONDANI.
Fontos, hogy tájékozódni tudjon térben, tudja, melyik a jobb és melyik a bal oldal, illetve felismerje és meg tudja nevezni a testrészeit.
Fontos egyfajta általános tájékozottság
Dicséretes és mindenképpen példaértékű, ám nem általánosan elvárható, hogy egy első osztályos be tudja kötni a cipőfűzőjét, magabiztosan tudja használni az ollót, ügyesen egyen az evőeszközökkel, valamint képes legyen önállóan felöltözni.
AZ AZONBAN ALAPVETŐ KRITÉRIUM, HOGY MEG TUDJA MONDANI, HÁNY ÉVES, HOL LAKIK, A SZÜLEIT HOGY HÍVJÁK, ISMERJE AZ ÉVSZAKOKAT, HÓNAPOKAT, VALAMINT A HÉT NAPJAIT.
Mindemellett elengedhetetlen egyfajta pszichológiai érettség is, ami megnyilvánul egyebek között abban, hogy érdeklődik az iskola iránt, kudarc- és monotóniatűrő képessége kielégítő, be tudja tartani a szabályokat, és kialakulóban van a feladattudatossága.