Cím kép

Iskolába megyek

Iskolaválasztás:

A megfelelő pedagógus és intézmény kiválasztásánál mindenek előtt saját gyermekünk személyiségét fontos figyelembe vennünk. Az iskola akár csak az óvoda, meghatározó szerepet játszik a gyermek személyiségének fejlődésében, hiszen a megfelelő példa fogja őt hatékonyan formálni. Az iskola kiválasztása mellett, a megfelelő pedagógust is fontos kiválasztanunk gyermekünknek, aki illik az ő temperamentumához. Mindenképpen szánjunk elég időt a megfelelő tanító, és iskola kiválasztására. Erre kiváló alkalmat biztosítanak a nyílt napok, ahol információt és tapasztalatokat gyűjthetünk.

 

Iskolai beiratkozás:

Adott tanévben tanköteles az a gyermek:

  • aki az iskolába szükséges fejlettséget elérte,
  • aki augusztus 31-ig hatodik életévét betölti.

Az iskola első évfolyamára a tanköteles tanulókat 2024. április 18–19-én kell majd beíratni.

  • A szülő, vagy gondviselő a meghirdetett időpontban köteles tanköteles gyermekét beíratni a gyermek lakóhelye szerint illetékes iskola első évfolyamára.
  • A tankötelezettség teljesítéséért a szülő felelős.
  • A felvételről az iskola igazgatója dönt.
  • A gyermeket elsősorban abba az általános iskolába kell felvenni, amelynek körzetében lakik. Amennyiben más iskolába kívánja beíratni, azt a körzeti iskolában is be kell jelenteni, a befogadó nyilatkozatot ki kell adni.
  • A körzeti iskolába kell bejelenteni azt is, ha a gyermek tanulmányait külföldön kívánja folytatni.

Az iskolaérettség kritériumai:

A hatodik életév betöltése mellett, még néhány szempontot érdemes figyelembe vennünk, mielőtt gyermekünket iskolába küldjük.

Fizikai alkalmasság, érettség:

Vannak gyermekek akik szellemileg már teljesen érettek arra, hogy iskolába menjenek, azonban testi adottságaikból adódóan azt javasoljuk a szülőnek, hogy inkább maradjon még egy évet az óvodában. Ugyanis az iskolában ott lesz a nagy hátizsák, amiben nehezebbnél nehezebb könyvek lesznek. Ott lesznek a padok, amik már sokkal nagyobbak, mint az óvodai kis asztalok voltak. Vegyük figyelembe tehát gyermekünk testi adottságait is, hogy ne érje őt akadály e téren.

Érzelmi érettség:

A testi alkalmasság mellett gyakori indok tankötelezettség halasztásánál az érzelmi éretlenség. Saját gyermekünket ismerve szükséges eldöntenünk, hogy érzelmileg is megérett e már arra, hogy iskolába menjen. Ha egy gyermek érzékenyebb, visszahúzódóbb, bátortalanabb a felnőttekkel, nehezebben oldódik fel, gyakran javasoljuk az iskolakezdés elhalasztását. Azonban ez nem minden esetben mérvadó, hiszen vannak olyan gyerekek, akik nem olyan “hangosak”, mint kortársaik, de ettől függetlenül gondolataikat színesen, változatosan tudják megfogalmazni, amennyiben a beszédhelyzet számukra komfortos és befogadó. Az ő esetükben vegyük főként figyelembe a megfelelő tanító kiválasztását.

Értelmi képességek:

  • Egy iskolaérett gyermek a világra nyitott, érdeklődő.  Általános tájékozottsággal rendelkezik az őt körülvevő világról.
  • Szabálytudata kialakult. A szabályokat mindenkor képes betartani.
  • Számfogalma már 1-20-i terjed. A számképeket felismeri.
  • A formákat, színeket felismeri, alak-háttér megkülönböztetésre képes.
  • Fogalmi gondolkodása életkorának megfelelő.
  • Beszéde érthető. Gondolatait bátran, választékosan képes kifejezni.
  • Az irányokkal tisztában van, saját magához és tárgyakhoz viszonyítva is el tud helyezni más tényezőket térben és síkban.
  • Kézdominanciája kialakult.
  • Önállóan ellátja magát – öltözés, mosdó használat. Egyedül étkezik.
  • Probléma megoldó képessége kialakult.